_Fake i fact checking – zajęcia dla uczniów.

Fake i fact checking – zajęcia dla uczniów.

Instytut Kultury Miejskiej jest Partnerem w międzynarodowym projekcie pn. “Democracy and Innovative Methods in Education”. Jest to zadanie realizowane przy wsparciu Funduszy Wyszehradzkich.

W ramach tego projektu w dn. 4. i 17. grudnia 2019 roku odbywają się zajęcia dla 60 uczniów z gdańskich szkół średnich.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się czym są i jak rozpoznawać tzw. „fake news”, dlaczego i przez kogo są tworzone. Zajmiemy się również „fact checkingiem” – kim jest fact checker i gdzie może pracować, czy każdy z nas może nim/nią zostać? W obecnym natłoku informacyjnym umiejętność selekcji i weryfikacji informacji jest niesłychanie istotna.

Zależy nam na szerzeniu wśród młodych kompetencji w krytycznym myśleniu – koniecznym w odbiorze mediów tradycyjnych i internetowych.

Zajęcia obejmują część teoretyczną w formie angażującej lekcji oraz część warsztatową, podczas której uczniowie przygotują samodzielnie /do wyboru/ mem, grę „prawda fałsz”, gif itp.

Efekty zajęć uczestnicy będą mogli zaprezentować podczas finału w dniu 8. stycznia 2020 roku w Instytucie Kultury Miejskiej. Finał zajęć będzie okazją do spotkania się z uczniami z innych szkół, również biorących udział w projekcie, wymiany doświadczeń i spostrzeżeń. Podczas finału rozdamy pamiątkowe dyplomy wszystkim uczestnikom zajęć.

Zajęcia dla uczniów poprowadzi Wiktor Nowak prawnik, szkoleniowiec, aktywista organizacji pozarządowych, koordynator projektów. W przeszłości redaktor naczelny portalu demagog.org.pl i Prezes Zarządu Stowarzyszenia Demagog. Były koordynator projektu Akademia Fact-Checkingu. Obecnie koordynator projektów edukacyjnych w Fundacji Centrum Solidarności i ekspert ds. fake newsów Fundacji INDID.

Koordynacją projektu zajmują się: Ana Matusevic i Karina Rojek

 

Szczegółowy zakres zajęć:

Fake newsy / 3 godziny szkoleniowe

– definicja fake newsów

– cele tworzenia fake newsów

– różnice między fake newsami, manipulacją i propagandą

– poradnik krytycznego myślenia, porady jak zweryfikować informację w internecie

– przykłady fake newsów w Polsce i za granicą

– wpływ fake newsów na demokracje

– statystyki fake newsów dot. uczniów w różnych krajach

– narzędzia weryfikacji zdjęć, filmów, profilów w mediach społecznościowych

– przykłady walki z fake newsami w różnych krajach z nastawieniem na aspekt edukacyjny

– inne przykłady manipulacji medialnej, m.in. agenda-setting, framing

– memy i ich wpływ na debatę publiczną

Fact-checking i wiarygodne źródła informacji / 1 godzina szkoleniowa

– definicja fact-checkingu

– historia fact-checkingu

– metodologia oceny wypowiedzi osób publicznych

– wiarygodne źródła informacji z nastawieniem na przykłady mogące być użyte w edukacji

– dostęp do informacji publicznej

Bańka informacyjna i problemy mediów społecznościowych / 1 godzina szkoleniowa

– definicja bańki informacyjnej

– problemy algorytmów youtube’a, facebook’a i google’a w kontekście bańki informacyjnej

– backfire effect

– narzędzia przekłuwające bańkę informacyjną

– problemy mediów społecznościowych m.in. oś czasu map google, informacje zbierane przez facebook, trolle na twitterze i forach internetowych

– targetowanie reklam

– adblock, tryb incognito, pliki cookies

 

Część warsztatowa: Jak się przed tym bronić? / 1 godzina szkoleniowa

– uczniowie przedstawią w jaki sposób mogą unikać zagrożeń lub łatwo je wychwytywać i nie nabierać się na nie.

– uczniowie stworzą pracę, która będzie przestrzegać ich rówieśników przed zagrożeniami w social mediach będą to np. grafiki informacyjne, memy, filmy informacyjne, gry „Prawda-Fałsz” czy grupy w social mediach.

– uczniowie zaprezentują swoją pracę rówieśnikom tak, aby jak najwięcej osób otrzymało informację o tym jak się bronić przed zagrożeniami w sieci.

Efekty zajęć będziemy mogli poznać również podczas finału projektu, któy odbędzie się w dniu 8. stycznia 2020 roku w Instytucie Kultury Miejskiej.

 

 

 

IKM Miasto Gdańsk

Get Adobe Flash player

_Nasi trenerzy

anm_druk

Ministerstwo Kultury
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2014 Akademia Nowych Mediów