W ramach tego projektu w dn. 4. i 17. grudnia 2019 roku odbywają się zajęcia dla 60 uczniów z gdańskich szkół średnich.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się czym są i jak rozpoznawać tzw. „fake news”, dlaczego i przez kogo są tworzone. Zajmiemy się również „fact checkingiem” – kim jest fact checker i gdzie może pracować, czy każdy z nas może nim/nią zostać? W obecnym natłoku informacyjnym umiejętność selekcji i weryfikacji informacji jest niesłychanie istotna.
Zajęcia obejmują część teoretyczną w formie angażującej lekcji oraz część warsztatową, podczas której uczniowie przygotują samodzielnie /do wyboru/ mem, grę „prawda fałsz”, gif itp.
Efekty zajęć uczestnicy będą mogli zaprezentować podczas finału w dniu 8. stycznia 2020 roku w Instytucie Kultury Miejskiej. Finał zajęć będzie okazją do spotkania się z uczniami z innych szkół, również biorących udział w projekcie, wymiany doświadczeń i spostrzeżeń. Podczas finału rozdamy pamiątkowe dyplomy wszystkim uczestnikom zajęć.
Zajęcia dla uczniów poprowadzi Wiktor Nowak prawnik, szkoleniowiec, aktywista organizacji pozarządowych, koordynator projektów. W przeszłości redaktor naczelny portalu demagog.org.pl i Prezes Zarządu Stowarzyszenia Demagog. Były koordynator projektu Akademia Fact-Checkingu. Obecnie koordynator projektów edukacyjnych w Fundacji Centrum Solidarności i ekspert ds. fake newsów Fundacji INDID.
Koordynacją projektu zajmują się: Ana Matusevic i Karina Rojek
Szczegółowy zakres zajęć:
Fake newsy / 3 godziny szkoleniowe
– definicja fake newsów
– cele tworzenia fake newsów
– różnice między fake newsami, manipulacją i propagandą
– poradnik krytycznego myślenia, porady jak zweryfikować informację w internecie
– przykłady fake newsów w Polsce i za granicą
– wpływ fake newsów na demokracje
– statystyki fake newsów dot. uczniów w różnych krajach
– narzędzia weryfikacji zdjęć, filmów, profilów w mediach społecznościowych
– przykłady walki z fake newsami w różnych krajach z nastawieniem na aspekt edukacyjny
– inne przykłady manipulacji medialnej, m.in. agenda-setting, framing
– memy i ich wpływ na debatę publiczną
Fact-checking i wiarygodne źródła informacji / 1 godzina szkoleniowa
– definicja fact-checkingu
– historia fact-checkingu
– metodologia oceny wypowiedzi osób publicznych
– wiarygodne źródła informacji z nastawieniem na przykłady mogące być użyte w edukacji
– dostęp do informacji publicznej
Bańka informacyjna i problemy mediów społecznościowych / 1 godzina szkoleniowa
– definicja bańki informacyjnej
– problemy algorytmów youtube’a, facebook’a i google’a w kontekście bańki informacyjnej
– backfire effect
– narzędzia przekłuwające bańkę informacyjną
– problemy mediów społecznościowych m.in. oś czasu map google, informacje zbierane przez facebook, trolle na twitterze i forach internetowych
– targetowanie reklam
– adblock, tryb incognito, pliki cookies
Część warsztatowa: Jak się przed tym bronić? / 1 godzina szkoleniowa
– uczniowie przedstawią w jaki sposób mogą unikać zagrożeń lub łatwo je wychwytywać i nie nabierać się na nie.
– uczniowie stworzą pracę, która będzie przestrzegać ich rówieśników przed zagrożeniami w social mediach będą to np. grafiki informacyjne, memy, filmy informacyjne, gry „Prawda-Fałsz” czy grupy w social mediach.
– uczniowie zaprezentują swoją pracę rówieśnikom tak, aby jak najwięcej osób otrzymało informację o tym jak się bronić przed zagrożeniami w sieci.
Efekty zajęć będziemy mogli poznać również podczas finału projektu, któy odbędzie się w dniu 8. stycznia 2020 roku w Instytucie Kultury Miejskiej.